Slutt på soving i timen

«Hvilken form er mest stabil når man skal bygge blant annet broer?» Stillhet.. En, kanskje to-tre rekker opp hånda. Resten sitter og ser ned i pulten, fikler med pennalet eller ser ut av vinduet.. Noen som kjenner igjen klasseromssituasjonen?

Tittelen på dette innlegget er den samme som digi.no bruker på sin artikkel i etterkant av Prometheans pressekonferanse som var i forrige uke. Jeg har nå hatt dette utstyret i klasserommet mitt siden nyttår og jeg er strålende fornøyd. Som artikkelen skriver er det viktig at brukerne er opplært i både hardware og software og jeg kan vel ikke si at jeg var helt opplært da jeg kom på jobb og hadde en dag på å sette meg inn i det før elevene kom, men som jeg har sagt før så er jeg interessert i data og den første bruken krevde ikke stort mer enn at det gikk bra. Videre har jeg brukt en del tid på PrometheanPlanet som er et community med lærere fra hele verden som bruker samme programvare og utstyr. Her finner man også utrolige mengder med undervisningsopplegg og andre ressurser (mest på engelsk, men det er veldig lett å redigere/oversette i programvaren). Onsdag forrige uke var jeg endelig på kurs arrangert av Scandec Systemer som er leverandør av utstyret. Selv om jeg har klart å finne ut av det meste så var det en del småting som var veldig greit å vite. Kort sagt; kan man bruke en data kan man også bruke basisfunksjonene på en digital tavle, men som med all bruk av IKT så kreves det at brukeren får tid til å heve sin egen kompetanse.

Tittelen på artikkelen spiller på Prometheans ActivExpressions (svarenheter for elevene). Disse er virkelig med på å sørge for at alle følger (bedre) med når det gjennomgås nye ting. Alle får prøve seg og elevene behøver ikke være redd for å svare feil. I eksemplet over kan man enten ha forberedt spørsmål på forhånd som man sender ut, eller spontant sende ut en «expresspoll». Man kan velge både svaralternativer (opp til 6), at elevene skriver inn tekst, tall eller ja/nei, sant/usant. Som lærer får man opp resultatene med en gang og kan da raskt finne ut om man bør gå grundigere til verks eller om man kan gå videre. Man har også mulighet til å lage tester elevene kan ta i eget tempo. Her kan man lage fler nivåer og testene rettes automatisk. Dokumentasjonen har man rett på maskinen. Jeg opplever at elevene er mer våkne og konsentrert de timene vi bruker dette utstyret i undervisningsøkten.

Jeg mener fortsatt at dette utstyret er fremtiden og egentlig burde vært nåtiden! Det er bare å håpe at man også her i Norge, fem år etter Storbritannia, velger å satse på utvikling i skolen!

Legg igjen en kommentar